Op naar de tweede helft!

Het is juli. En dat betekent dat we beginnen met de tweede helft van 2020! Een half jaar vol met nieuwe kansen en mogelijkheden ligt voor ons, dus laten we er eens goed voor gaan zitten. Wat wil ik het komende half jaar voor mezelf doen? Wat wil ik voor een ander betekenen? Hoe kan ik de wereld een beetje helpen? Vragen die je heerlijk tijdens een wandeling of zonnend op een strandbedje kunt overdenken.

De eerste helft van 2020 is voor iedereen, niemand uitgezonderd, anders verlopen dan we van tevoren hadden kunnen bedenken. Het was een tijd van onrust, onmacht en onzekerheid. Maar ik hoop ook dat het een tijd was van bezinning waarin we ons weer bepaald hebben bij wat echt belangrijk is. Nu we ‘het leven’ allemaal langzaamaan weer oppakken, hoop ik dat we niet vergeten wat de stilte ons gebracht heeft. Juist daarom is dit een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen kwartaal en half jaar. Van daaruit kunnen we de goede en mooie dingen meenemen en leren van de dingen die beter kunnen.

Maarja, hoe evalueer je een periode die totaal niet volgens plan verliep? Ik heb 9 vragen voor je opgesteld die jou daarmee gaan helpen. Schrijf de antwoorden op, bespreek ze met je partner of businessbuddy, doe wat voor jou het beste werkt.

1.      Wat zijn jouw dagelijkse of wekelijkse geluksmomentjes?

2.      Welke waarde heb jij toegevoegd aan jouw klanten?

3.      Met welke 3 klanten heb jij de afgelopen tijd het liefst gewerkt en waarom?

4.      Wat heb je gemist?

5.      Op welke keuze ben je trots?

6.      Welke keuze had je liever anders gemaakt?

7.      Wat bezorgde jou stress of onrust?

8.      Heb je je (financiële) doelen gehaald?

Oke, je hebt nu een beeld van jouw ervaringen, gevoelens en het wel of niet behalen van je doelen. Dat is heel mooi, maar het gaat er natuurlijk vooral om: wat ga je ermee doen? Maar vergeet, voordat je daar over na gaat denken, niet je successen te vieren! Heb je een of meerdere doelen gehaald? Vier het! Ben je trots op een keuze die je hebt gemaakt? Vier het!

En nu verder. Wat neem je mee naar het komende kwartaal en wat laat je achter? Kijk nog eens terug naar je antwoorden op de vragen.

1.      Wat zijn jouw dagelijkse of wekelijkse geluksmomentjes?

Kleine geluksmomentjes die steeds terugkomen bepalen voor een groot deel jouw geluk. Geniet je van een lekker kopje koffie, een wandeling, een goed gesprek, van je kinderen, je partner? Geef prioriteit aan deze momenten en zorg ervoor dat ze er niet bij in schieten op het moment dat je ‘te druk’ bent. Deze momenten zorgen ervoor dat jij steeds weer kunt presteren en blijft bouwen aan een bedrijf waar jij je goed in voelt.

2.      Welke waarde heb jij toegevoegd aan jouw klanten?

Dit is natuurlijk voor een groot deel waarvoor je het doet. Van betekenis zijn voor je klanten. Denk er niet te licht over, dit is wat jij doet en waar je goed in bent! Door je steeds te blijven afvragen op welke manier jij waarde toevoegt aan jouw klanten, weet je ook waar je steeds beter op kunt focussen.

3.      Met welke 3 klanten heb jij de afgelopen tijd het liefst gewerkt en waarom?

Het is zo belangrijk dat jij met de klanten werkt waar je blij van wordt. Het is de enige manier waarop jij op de lange termijn kunt bouwen aan het bedrijf dat bij jou past. Als je weet welke klanten jij het liefst helpt, weet je steeds beter jouw ideale klant aan te spreken en aan te trekken.

4.      Wat heb je gemist?

De afgelopen tijd waren er veel dingen die niet meer konden. Sociale verplichtingen vielen weg, sportscholen waren dicht, etc. Nu steeds meer weer wel kan, is dit een goed moment om je af te vragen of je alles wel weer wilt oppakken? Misschien is dit wel het moment om voorgoed afscheid te nemen van die netwerkclub, je kantoor buitenshuis of je vaste zwemavond.

5.      Op welke keuze ben je trots?

Ga niet voorbij aan de keuzes die je hebt gemaakt waar je trots op kunt zijn. Hoe klein of hoe groot ze ook zijn. Als je er bewust bij stilstaat, geven ze jou het zelfvertrouwen om het de volgende keer weer te doen.

6.      Welke keuze had je liever anders gemaakt?

Misschien even pijnlijk, maar vooral een mooie les. Je daar bewust van zijn, helpt je om het de volgende keer anders te doen.

7.      Wat bezorgde jou stress of onrust?

Waar heb jij van wakker gelegen of waar had je een beetje buikpijn van? Misschien ontdekte je dat jouw financiële buffer niet groot genoeg was om jou financiële rust te geven of maakte die ene taak die steeds op je lijstje bleef staan je onrustig. Dit zijn dingen die je mee kunt nemen naar het volgende kwartaal. Wordt het tijd om wat werkzaamheden uit te besteden? Kun je meer geld apart houden om een buffer mee op te bouwen?

8. Heb je je (financiële) doelen gehaald?

Last but not least, hoe zit het met je doelen? Misschien heb je ze heel concreet opgeschreven of misschien heb je ze ergens in je achterhoofd. Een omzetdoel, een aantal nieuwe klanten, nieuwe uitdagingen, noem maar op. Wat heb je gehaald? En wat niet? Wat miste je om je doelen te kunnen halen? Misschien waren ze wel te ambitieus of heb je niet op tijd hulp ingeschakeld of misschien waren het wel helemaal niet de goede doelen voor jou.

Nu je deze kennis allemaal hebt over de afgelopen tijd, kun je vooruit gaan kijken. Door dit steeds te blijven doen weet je steeds beter wat voor jou haalbaar is, wat je leuk vindt en wat je los moet laten. Zo bouw je steeds verder aan het bedrijf dat bij jou past.

Dit vind je misschien ook interessant:

Wanneer kun je investeren en hoe veel?

Een winstgevend plan. Ook in 2020.

Review: een concreet plan voor een droomleven: een family tiny house en reizen

Wil jij je boekhouding zó inrichten, dat jij de juiste financiële keuzes maakt voor je bedrijf?


>

Ben jij een groeiende ondernemer?

En wil je de regie over je groei van je bedrijf weer terug?